inStorium Games: Η συνέντευξη

Έφτασε το τέλος άλλης μιας χρονιάς αν και βρισκόμαστε μόλις στην αρχή της Ακαδημαϊκής λεγόμενης! Φέτος αποχαιρετάμε την ημερολογιακή χρονιά με την inStorium Games, για την οποία γράψαμε τόσα πολλά στο εισαγωγικό μας άρθρο του μήνα. Αλήθεια, αν ήμασταν στο σχολείο τώρα θα παίρναμε βαθμούς όπως ισχύει για τους περισσότερους από τους μαθητές.

Για μας οι καλοί βαθμοί είστε όλοι εσείς, με τις πάνω 12.000 επισκέψεις όλο αυτό το διάστημα των δύο κοντά ετών που είμαστε on-line με τις μηνιαίες επισκέψεις να κινούνται από 600 ως 800 κάθε φορά. Ελπίζουμε βέβαια ότι οι επισκέψεις αυτές δεν έχουν γίνει από τους 100 μόνο που μας αγαπάνε στο Facebook

Πρόσφατα ξεκινήσαμε αλλαγές στο AL.I.V.E.  κάποιες από τις οποίες φαίνονται στο μενού, κάποιες σελίδες όπως στο Ελλάδα/Ομάδα που άλλαξαν ώστε να είναι πιο εύχρηστες και σύντομα θα προχωρήσει και στη θεματολογία το κύμα αλλαγών… Αλλά αρκετά περιαυτολογήσαμε! Χαιρετώντας το 2013 κι έτοιμοι να υποδεχτούμε τη νέα χρονιά παρέα μας κάνει η inStorium Games!

Μια και η Ομάδα του μήνα Δεκεμβρίου είναι μονομελής, τις απαντήσεις μας δίνει ο Μιχάλης Μοιρόπουλος! Μας δυσκόλεψε λίγο αλλά… απάντησε χωρίς γογγυσμό όλα όσα ρωτήσαμε.

Καλή Ανάγνωση και Καλή Χρονιά!

Ερ. Γράψαμε αρκετά στο εισαγωγικό άρθρο, αλλά δεν γνωρίζουμε τίποτα για τα εσωτερικά της ομάδας. Τι άλλο μπορούμε να μάθουμε;

Η ομάδα μας δεν αποτέλειται από συγκεκριμένα άτομα μια και το μόνο μόνιμο άτομο στην ομάδα είμαι εγώ. Για να αναπτυχθεί το εκάστοτε project η ομάδα έχει πάντα τον απαραίτητο αριθμό από συνεργάτες που χρειάζονται για την υλοποίησή του. 

Ερ. Όντως η ομάδα έχει ζωή 1 έτος (ως τον Νοέμβριο) ή έχει ξεκινήσει πριν το περσινό Game Jam στο Λαύριο;

Όντως η ομάδα έκανε την πρώτη εμφάνιση και δραστηριοποίηση, στο Hellenic Game Jam, στο Λαύριο. Πριν ήταν απλά μια ιδέα που περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει.

Ερ. Για μια ομάδα που έχει αυτή τη παραγωγή, ποιός ο λόγος συμμετοχής σε διοργανώσεις όπως το εκάστοτε Game Jam;

Δεν χρειάζεται να είσαι ­ ή όχι ­ εταιρία για να πάρεις μέρος σε κάποιο Game Jam. Ο σκοπός είναι να τεστάρεις τις ικανότητές σου σαν indie αλλά και τελικώς όλης της ομάδας συνολικά. Και φυσικά να περάσεις καλά και ίσως να βρεθείς με μια καλή ιδέα και καινούριους συνεργάτες!

Ερ. Μιλώντας για παραγωγή, πολλοί ισχυρίζονται, ιδιαίτερα για ομάδες με μικρό χρόνο στο χώρο όπως η δική σου, ότι οι πολλοί τίτλοι σε μικρό χρονικό διάστημα είναι εις βάρος της ποιότητας. Τι πιστεύεις;

Οι γρήγοροι τίτλοι που βγαίνουν δεν είναι απαραίτητα blockbusters ούτε οι πιο innovative. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν έχουν και ποιότητα. Παίζουν αρκετά πράγματα ρόλο, όπως το πλήθος των ανθρώπων που δούλεψαν σε αυτό, η θεματολογία, η σχεδίαση και γενικά θέματα ανάπτυξης που συνδράμουν άμεσα στην ποιότητα του παιχνιδιού.

Τελικά, ο μεγαλύτερος κριτής της ποιότητας είναι πάντα ο παίχτης, ιδίως όταν αναλώνεται αρκετά σε αυτό.

Ερ. Η δημιουργία των παιχνιδιών γίνεται σε κάποιο κοινό χώρο, απομακρυσμένα ή με κάποιο άλλο τρόπο συνεργασίας;

Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε δυστυχώς ο καθένας από το σπίτι του, με τις δικές του ώρες και τον δικό του τρόπο. 

Ερ. Θα ήθελες κάτι να ήταν διαφορετικό σε αυτό τον τρόπο εργασίας;

Φυσικά, κοιτάξαμε και βρήκαμε τον κοινό χώρο που θα μας προσφέρει την απαραίτητη αίσθηση του collaboration και τώρα αναμένουμε να τελειώσουν κάποιες εκκρεμότητες, να γίνουν κάποιες πρωταρχικές κινήσεις και μετά με το καλό να “μετακομίσουμε”.

Ερ. Αν ερχόταν κάποιος να περάσει μια μέρα μαζί σας τι θα έβλεπε; Πως είναι μια μέρα σας αναπτύσσοντας παιχνίδια;

Λόγω έλλειψης κοινού συνεργατικού χώρου δεν είμαστε 100% πάνω στο κοινό μας project. Ο καθένας αφιερώνει τον δικό του ανάλογο χρόνο και κατά συνέπεια δεν δουλεύει πάντα σε αυτό. Η εργασία μας θα ισορροπήσει βέβαια όταν δουλέψουμε όλοι μαζί δίπλα δίπλα.

Ερ. Από την όποια εμπειρία σου θεωρείς ότι η σύνθεση της ομάδας σας είναι η ιδανική ή θα ήθελες επιπλέον άτομα για την επίτευξη των στόχων  της ομάδας;

Όταν έχεις ένα όραμα πάντα θεωρείς ότι χρειάζεσαι περισσότερους πόρους για να το δημιουργήσεις. Εάν το μετριάσεις τότε βγάζεις κάποιον λογικό αριθμό κι αυτόν στο περίπου. Αυτή τη στιγμή για το τρέχον μεγάλο μας project είμαστε αρκετά άτομα και ίσως τα παραπάνω να επηρέαζαν την αποδοτικότητά μας.

Ερ. Σε απασχολεί η διάθεση των παιχνιδιών ή το αναθέτεις σε τρίτους;

Το μέλλον της inStorium Games είναι μόνο το game development κι όχι το publishing. Οι συνεργασίες με τρίτους (publishers) είναι πάντα must.

Ερ. Νομίζετε ότι θα πρέπει να είναι μέρος της ομάδας μια προσπάθεια όπως αυτή της προώθησης και της διάθεσης πέρα από την ανάπτυξή τους;

Πολλές φορές καλό είναι να πηγαίνεις απευθείας στην πηγή, αλλά αυτό χρείαζεται κάποιες γνώσεις και προσπάθειες που τις περισσότερες φορές σε πετάνε από τον πρωταρχικό σου σκοπό ­ το game development ­ και αυτό δεν είναι σοφό.

Η ομάδα δημιουργήθηκε για να αναλωθεί πάνω στην δημιουργία των video games κι όχι στην έκδοσή τους. Γι τα υπόλοιπα είναι οι φίλοι!

Ερ. Υπάρχει εμπειρία σχετική με τα video games όσον αφορά την ανάπτυξη τους πριν να σχηματίσετε την ομάδα;

Ναι, όλοι είχαμε δουλέψει κάπου σε κάποια άλλη ομάδα, αλλά πάντα θέλουμε να κάνουμε και κάτι δικό μας ­ με ή χωρίς μεγάλη πείρα.

Ερ. Η εκπαίδευση σας είναι σχετική με video games πριν ασχοληθείτε με την ανάπτυξη τους;

Όχι για όλους αλλά όταν αγαπάς κάτι ή απλά ενδιαφέρεσαι δεν χρειάζεται να το σπουδάσεις ­ με τους ελληνικούς όρους ­ για να το μάθεις. Υπάρχει και το Google στις μέρες μας.

Ερ. Πιστεύεις ότι υπάρχει η δυνατότητα για κάποιον που επιθυμεί να εκπαιδευτεί στην ανάπτυξη video games στην Ελλάδα;

Φυσικά! Όπως και οι άνθρωποι που θα του δείξουν αυτό το μονοπάτι.

Ερ. Μια και εξετάζουμε τα της Ελλάδας, θεωρείς ότι υπάρχει αυτό που λέμε βιομηχανία video games ή είναι ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο;

Υπάρχει μια χαρά βιομηχανία video games στην Ελλάδα. Μπορεί όντως να είναι σε πρώιμο στάδιο αλλά έχει δημιουργηθεί. Βέβαια θα κάτσουμε αρκετό καιρό σε αυτό το στάδιο γιατί υπάρχουν και αυτοί που το υποβαθμίζουν ας πούμε ­ οι “καλοθελητές” ή αλλιώς clowns. ­

Aλλά όποιος θέλει να δουλέψει δεν έχει παρά να κάνει τις κινήσεις που χρειάζεται και θέλει αυτός κι έτσι να αποφύγει αυτούς που στο νού τους καλό δεν έχουν.

(Σημείωση: Δεν ξέραμε την ορολογία «clowns», αλλά τη μάθαμε – να γιατί χρειαζόμαστε συνεντεύξεις ανταλλαγής εμπειριών)!

Ερ. Στην Ελλάδα ο Πανελλήνιος Σύλλογος Δημιουργών Λογισμικού Ψυχαγωγίας έχει κλείσει 2 διετείς θητείες του Δ.Σ. και άλλα 2 σχεδόν χρόνια προετοιμασίας. Θα συμμετείχατε ως μέλη του Συλλόγου στο Δ.Σ; Γενικά συμμετέχετε στις δραστηριότητες του Συλλόγου;

Ναι φυσικά, θεωρώ ότι και η δική μου προσπάθεια και τρέλα θα βοηθούσε σε κάποιο κομμάτι του. Συμμετέχω ήδη εδώ και ένα χρόνο και θα συνεχίσω.

Ερ. Θεωρείς ότι ο Σύλλογος πρέπει να δεχτεί ως μέλη κι εταιρίες ή ομάδες πέρα από ανεξάρτητους επαγγελματίες που δέχεται ως μέλη του σήμερα (ή απλά φίλους των video games).

Ο σύλλογος πρέπει να δεχτεί όλους όσους ασχολούνται με το game development.

Πρέπει να δημιουργήσει ευκαιρίες σε αυτούς που θέλουν να δουλέψουν πάνω σε αυτό ­ να τους προσανατολίσει, να μπει μπροστά σε διάφορα νομικά προβλήματα που δημιουργούνται κατά καιρούς και πάνω απ’ όλα να δημιουργήσει μία τεράστια βάση στον χώρο “Game Development in Greece”.

Ερ. Γνωρίζετε για τη προσπάθεια του gi­-Cluster που γίνεται σε επίπεδο εταιριών στην Ελλάδα; Αν είχατε τη δυνατότητα να είστε μέλος του θα συμμετείχατε;

Γνωρίζουμε και κρατάμε ήδη κάποιες επαφές…

Ερ. Ας επανέλθουμε όμως στα της ομάδας. Πως επιλέξατε να αναπτύξετε για smartphones κι όχι για κάποια άλλη πλατφόρμα;

Από κάπου πρέπει να ξεκινήσεις και πάντα να ακολουθείς το ρεύμα. Τα smartphones είναι το σωστό ξεκίνημα για κάποια startup/indie ομάδα, και έχει μια αρκετά ισχυρή αγορά που δεν θα μπορούσαμε κι εμείς να την αγνοήσουμε.

Ερ. Έχετε κάποιο δικό σας engine που χρησιμοποιείτε; Νομίζω ότι έχουμε δει τη Unity ως μηχανή των παιχνιδιών σας.

Ναι, ξεκινήσαμε με Unity (Unity3D) και θα συνεχίσουμε αυτή.

Ερ. Υπάρχει κάποιο παιχνίδι που ξεχωρίζεις από αυτά που έχετε κυκλοφορήσει;

Όχι! Τα παιχνίδια τα θεωρούμε παιδιά μας και ένας γονέας δεν ξεχωρίζει ποτέ τα παιδιά του.

Ερ. Διαβάζουμε στο sites σας για συνεργασίες. Αφορούν όλα τα παιχνίδια ή κάποια από αυτά;

Κάποια από αυτά.

Ερ. Τι έχεις αποκομήσει ως εμπειρία από τις συνεργασίες; Θα πρέπει μια ομάδα να τις επιδιώκει;

Στο τέλος του έτους όταν σκέφτεσαι τι έχεις κάνει όλους αυτούς τους μήνες, τι μεσολάβησε, από που ξεκίνησες και το που βρίσκεσαι, ποιούς γνώρισες και με ποιούς συνεργάστηκες, πραγματικά λες “ουάου!”.

Υπάρχουν τόσοι άνθρωποι που μπορούν να σε βοηθήσουν στο εγχείρημά σου, αλλά και τόσοι καλοθελητές (όπως προανέφερα), που πραγματικά μετά από λίγο καιρό έχεις μυηθεί σε αυτό. Αν θα πρέπει μια ομάδα να τις επιδιώκει, είναι ανάλογα με το αν θέλει να δουλέψει σε αυτό ή όχι.

Αν θέλει να δέσει, αν θέλει να μάθει τι είναι φωτιά, τι νερό και τι κάθομαι σπίτι και κλαίω.

Ερ. Τα video games που έχετε δημιουργήσει στις διοργανώσεις όπως τα Game Jam θα τα δούμε ως πλήρεις τίτλους ή έγιναν μόνο για τους διαγωνισμούς και θα μείνουν εκεί;

Το πλάνο λέει ότι θα μείνουν εκεί. Αλλά πλάνο είναι, ανάλογα με τις ανάγκες αλλάζει!

Ερ. Τι να περιμένουμε το επόμενο διάστημα από την ομάδα σου όσον αφορά νέα παιχνίδια;

Θα περιμένετε τουλάχιστον δύο τίτλους, αν όλα πάνε καλά φυσικά.

Ερ. Πως προέκυψε το όνομα inStorium; Υπάρχει κάποια ιστορία πίσω από αυτό;

Ακριβώς, inStorium → in story-­ium (latin suffix). Τα παιχνίδια μας μέσα από ιστορία!

Ερ. Βιντεοπαιχνίδια, Λογισμικό Ψυχαγωγίας ή video games;

Αυτό είναι δύσκολο. Θα πω Βιντεοπαιχνίδια, Λογισμικό Ψυχαγωγίας ΚΑΙ video games!

Ερ. Τι θα πρέπει να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια;

Μια δυνατή ομάδα και όχι μόνο στον Ελλαδικό χώρο.

Η νέα χρονιά αναμένεται με νέα ομάδα και πολλές πολλές αλλαγές! Ως τότε Καλή Χρονιά!

Γεώργιος Χιώτης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s